Perutusan Ramadhan 1441H

Perutusan Ramadhan 1441H

Tahun ini, umat Islam di seluruh dunia akan menyambut Ramadhan dalam suasana yang luar biasa akibat pandemik COVID-19. Sesungguhnya, krisis ini adalah ujian daripada Allah SWT yang menuntut kita untuk sabar dan tabah serta terus mempertingkatkan ketaqwaan kepada Allah SWT.

Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Syarh :

“…maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.”

Justeru itu, marilah kita memaknai Ramadhan dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan sebagai madrasah ruhiyyah dengan beruzlah di kediaman masing-masing sekali gus membantu ikhtiyar Kerajaan memutuskan rantaian penularan COVID-19.

Marilah kita memanfaatkan waktu dan kesempatan ini untuk menyegarkan institusi kekeluargaan dengan kekal berada di rumah dan memperbanyakkan ibadah, tadarus dan tadabbur Al-Quran serta menyempurnakan solat sunat tarawih berjemaah bersama keluarga.

Ramadhan juga menyuburkan sifat-sifat yang mulia untuk bersedekah dan melakukan infaq termasuk memberikan bantuan makanan kepada warga dhaif, orang kurang upaya dan warga emas yang memerlukan perhatian.

Akhirnya, saya mengajak seluruh rakyat untuk terus menjaga kebersihan rohani dan jasmani, kesihatan diri serta mematuhi langkah-langkah kawalan kesihatan agar kekal sihat, bertenaga dan produktif. Ayuh kita jadikan Ramadhan sebagai wahana memberdaya kekuatan umat bagi mempersiapkan diri untuk berada di dalam kehidupan norma-norma baharu pasca COVID-19.

للَّهُمَّ رَبَّ النَّاسِ أَذْهِبِ الْبَاسَ ، اشْفِهِ وَأَنْتَ الشَّافِى ، لاَ شِفَاءَ إِلاَّ شِفَاؤُكَ ،

 شِفَاءً لاَ يُغَادِرُ سَقَمًا

Ya Allah, Rabb semua manusia, hilangkanlah penyakit ini dan sembuhkanlah, Engkau adalah asy-Syafi (Yang Maha Penyembuh), tidak ada kesembuhan (dari)-Mu, kesembuhan yang tidak meninggalkan penyakit.

 

Ramadhan bulan keberkatan

Uzlah tingkat ketaqwaan

Patuhi kawalan pergerakan

Kesihatan asas kekuatan

 

YB Dato’ Seri Mohamed Azmin Ali

Menteri Kanan

Menteri Perdagangan Antarabangsa & Industri

23 April 2020

Article by Azmin Ali

Leave a comment