“Pilihan Raya Akan Dipercepat” : Mohamed Azmin Ali, (ketua tim pemenangan pemilu pakatan rakyat)

Dari Koran Tempo
11 Oct 2010 (Koran Tempo⁠ – Opini)

Situasi politik dalam negeri Malaysia terus memanas. Selain ada pertentangan antara Perdana Menteri Najib Razak dan wakilnya, Muhyiddin Yasin, rezim koalisi Barisan Nasiona] diguncang sentimen-sentimen etnis, seperti warga keturunan Cina.

Penilaian itu dilontarkan Mohamed Azmin Ali, Ketua “Hm Pemenangan Pemilihan Umum Pakatan Rakyat sekaligus anggota parlemen Malaysia Ia juga Wakil Ketua Umum Partai Keadilan Rakyat

Melihat gejolak seperti itu, ia memperkirakan pemilu akan dipercepat menjadi tahun depan, dari seharusnya 2012. Berikut ini penuturannya kepada Faisal Assegaf dari Tempo saat ditemui kemarin di lobi Hotel Grand Kemang, tempatnya menginap di Jakarta Selatan.

Benarkah pilihan raya akan digelar tahun depan?

Kita menjangkakan pilihan raya ke-13 ini mungkin diadakan lebih awal daripada temponya. Sistem pilihan raya di Malaysia memang timpang, tidak diketahuitarikh sebenarnya.Yang ketahui hanya perdana menteri seorang. Kita akan bersedia menghadapi pilihan raya akan datang.

Kenapa Anda yakin pilihan raya dipercepat?

Kalau kita melihat suasana politik di Malaysia saat ini, ada masalah serius dan terlalu gawat di dalam komponen Barisan Nasional. UMNO juga sedang berhadapan dengan masalah kepemim-pinan, antara Najib Razak dan Muhyiddin Yasin. Sokongan rakyat di bawah juga makin luntur. Sudah tentu Najib coba mencari jalan singkat untuk mendapat mandat rakyat. Tapi saya yakin rakyat Malaysia sudah cukup matang, mau pemerintah lebih adil kepada semua kaum dan demokrasi terus subur di Malaysia. Maka sentimen untuk perubahan makin kuat.

Kapan kira-kira pilihan raya?

Ramai juga yang menjangkakan pertengahan atau penghujung tahun depan. Pilihan raya Negeri Serawak perlu diadakan sebelum Juni tahun depan. Ada kemungkinan disekalikan dengan pilihan raya umum. Tapi negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat tidak mesti mengikut tarikh yang diputuskan Perdana Menteri.

Sejauh ini, survei soal kemungkinan Pakatan Rakyat mendominasi pilihan rakyat tahun depan?

Saya yakin sokongan itu akan lebih besar dari apa yang kita peroleh pada 2008. Justifikasi saya adalah kita telah memerintahempat negeri dan kita mampu mengurus negeri-negeri itu dengan baik.

Pilihan raya tahun depan bakal menjadi perjudian terakhir?

Pakatan Rakyat bukan sekadar j mau masuk pilihan raya. Saya mau partai-partai politik dalam Pakatan Rakyat menjadi wahana pendidikan pencerahan politik bagi masyarakat. Jika masyarakat paham hak-hak mereka yang dijamin pelembagaan, pasti mereka berubah. Saya yakin dengan pres- tasi kerja dan dasar kita, kita akan mendapat kemenangan lebih besar dalam pilihan raya akan datang.

Apakah kasus sodomi Anwar Ibrahim akan menjadi ganjalan?

Saya tidak tolak kemungkinan itu, sebab UMNO sekarang sedang depresi. Mereka akan membuat apa saja untuk menghalangi kemajuan Pakatan Rakyat. Kami akan pastikan Pak Anwar tidak akan dihantar ke penjara. Kami akan lawan melalui penjelasan kepada rakyat supaya mereka paham dan bangkit melawan pemerintah yang zalim ini.

—–

Ringkasan Artikel Ini

Pilihan Raya Akan Dipercepat” Situasi politik dalam negeri Malaysia terus memanas. Penilaian itu dilontarkan Mohamed Azmin Ali, Ketua “Hm Pemenangan Pemilihan Umum Pakatan Rakyat sekaligus anggota parlemen Malaysia Ia juga Wakil Ketua Umum Partai Keadilan Rakyat Melihat gejolak seperti itu, ia memperkirakan pemilu akan dipercepat menjadi tahun depan, dari seharusnya 2012. Kita akan bersedia menghadapi pilihan raya akan datang. Sejauh ini, survei soal kemungkinan Pakatan Rakyat mendominasi pilihan rakyat tahun depan? Saya yakin dengan pres- tasi kerja dan dasar kita, kita akan mendapat kemenangan lebih besar dalam pilihan raya akan datang.

Comments: 2

Comments are closed.